Friday 21 March 2014

SAMBAL HITAM PAHANG (Belimbing Buluh)

 
 







SAMBAL HITAM PAHANG (BELIMBING BULUH)

Bahan-Bahannya : (nota : adalah diingatkan bahawasenya tuan blog memang jenis tidak ikut sukatan tepat semuanya main agak-agak sahaja, so kepada sesiapa nak ikut resipi ini maka tidak menjadi tanggungjawab tuan blog sekiranya ia tidak sebagaimana yang tuan/puan harapkan. Anyway practice make perfect).

BAHAN-BAHAN :

 
Belimbing Buluh
Ikan Bilis
Cili Padi
Bawang Besar
Bawang Putih
Kicap Lemak Manis
Garam
Gula
CARA-CARAnya :-
1)    Belimbing di basuh bersih dan dibuang hujung dan pangkalnya lalu direbus dengan menggunakan sedikit.air. Pastikan api kecil. Kacau selalu sehingga kecut dan pastikan tidak hangus. Angkat dan tumbuk kasar (tak perlu tumbuk kalau masa kacau tu dah sedia hancur, jgn risau sebab kita buat dia kan)
2)     Ikan bilis, cili padi, bawang besar+bawang putih semuanya ditumbuk. Jangan halus sangat. (kalau nak blender pun boleh tapi banyak air so lambat lah korang duduk kat dapur tu)
3)     Nak mula masak pergilah ambil kuali letak minyak masak tunggu betul2 panas. Masukkan bawang dulu dan goring hingga betul2 garing.
4)      Masukkan ikan bilis, goreng lagi sehingga garing.
5)      Masukkan cili padi dan belimbing.
6)     Masukkan gula garam dan kicap lalu di masak sehingga betul-betul mesra.Jaga api jangan besar sangat nanti hangus, dahlah warna hitam susah nak beza antara hitam dan hangus.
7)      Bila dah masak ketepikan minyak dan ambil lah sambalnya.
8)      Boleh makan dengan nasi panas atau roti.
9)      Sambal ini boleh tahan lama dengan tidak perlu masuk dalam esbok
Sekian. Sambal hitam ini popular dinegeri Pahang.

No comments:

Post a Comment