Saturday, 9 July 2011

TRAGEDI TANJUNG KUPANG


Tarikh: 4 December 1977

Gambar ini dirakam pada tahun 1976 iaitu setahun sebelum kejadian

Mari ikuti kisah ini.

JAM menunjukkan sekitar 7.21 malam pada 4 Disember 1977 apabila pesawat Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS) Boeing 737 MH653 berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas, Pulau Pinang menuju ke Kuala Lumpur sebelum meneruskan penerbangan ke Singapura.Seramai 93 penumpang antaranya pelancong asing bersama tujuh krew penerbangan berada di dalam pesawat berkenaan.

Hampir setengah jam kemudian, pesawat berkenaan melalui Batu Arang dan dijadualkan mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Subang (LTAS) di Selangor.
 
HUTAN bakau di Tanjung Kupang menjadi kawasan lapang selepas tragedi pesawat terhempas pada 4 Disember 1977.

Hampir setengah jam kemudian, pesawat berkenaan melalui Batu Arang dan dijadualkan mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Subang (LTAS) di Selangor.

Bagaimanapun, secara tiba-tiba menara kawalan LTAB menerima makluman daripada juruterbang pesawat bahawa terdapat situasi cemas yang berlaku di dalam penerbangan itu, kira-kira jam 7.54 malam.

Ketika pegawai petugas menara kawalan meminta penjelasan lanjut, juruterbang berkenaan segera membalas dengan menyampaikan satu makluman yang amat mengejutkan – pesawat berkenaan dirampas pihak tertentu!

Mendengar penerangan itu, segera menara kawalan menyediakan landasan untuk pesawat berkenaan mendarat.

Pesawat berkenaan terbang semakin rendah untuk mencecah landasan tetapi belum pun sempat ia menjejakkan roda, tiba-tiba ia kembali terbang tinggi meninggalkan daratan.

Tanda tanya terus tercetus tatkala melihat tindakan aneh juruterbang tetapi ketika itu jugalah menara kawalan kembali dimaklumkan juruterbang pesawat berkenaan bahawa mereka akan meneruskan penerbangan ke Singapura.
 

BARANG mangsa yang bertaburan dikumpulkan.

Menara Kawalan Paya Lebar di Singapura terus dimaklumkan mengenai situasi cemas dihadapi penerbangan MH653 itu dan kelulusan untuk mendarat segera diberikan pihak berkuasa negara terbabit.
Akan tetapi, tidak lama selepas itu, secara tiba-tiba pesawat berkenaan terus hilang daripada radar menara kawalan. Segala usaha untuk mengadakan hubungan radio bagi menghubungi pesawat berkenaan juga gagal.

Runsing, cemas dan tanda tanya terus bercampur baur pada pihak berkaitan tatkala memikirkan kehilangan misteri pesawat terbabit daripada radar selain situasi cemas yang berlaku di dalam penerbangan berkenaan.

Sementara itu, malam yang tenang dan damai menyelubungi beberapa kampung di Tanjung Kupang yang terletak berhampiran Selat Tebrau kira-kira jam 8.30 malam.

Kebanyakan penduduk berada di dalam rumah masing-masing sambil berehat dan menonton televisyen manakala sebilangan lagi melepaskan penat lelah berikutan terdapat kenduri kahwin yang diadakan pada siangnya.

Tidak lama kemudian, satu bunyian aneh yang berdesing seakan bunyi wisel yang kuat mula menggemparkan penduduk kampung. Ada antara mereka yang berlari ke luar rumah untuk memastikan bunyi aneh apakah yang mencemari keheningan malam itu.

Ketika itulah mereka semua tersentak kekejutan – di hadapan mata mereka, kelihatan pesawat gergasi terbang dalam keadaan ‘bergoyangan’ dan amat rendah sehingga kelihatan seolah-olah berada betul-betul di atas pohon kelapa saja.

Kegemparan di jiwa penduduk masih belum hilang ketika pesawat berkenaan tiba-tiba terbang memutar dan hampir menegak. Satu letupan kuat kedengaran sebelum lampu pesawat itu terpadam dan kapal terbang itu terus terjunam ke satu lokasi berhampiran kampung berkenaan.

Pesawat berkenaan terhempas di permukaan tanah dan menggegarkan kawasan sekitar sehingga ada penduduk menyangka yang gempa bumi berlaku di kampung itu. Gegaran itu diiringi satu letupan teramat kuat dan api mula marak menjulang sehingga berpuluh meter ke udara.

Serentak itu juga banyak barang dan serpihan pesawat melayang bertebaran ke merata arah malah sehingga ke lokasi yang jauh.

Tidak lama kemudian, satu laporan diterima pihak polis berhubung tragedi kapal terbang yang terhempas di kawasan hutan bakau di Tanjung Kupang.

Laporan itu membawa berpuluh jentera bomba, ambulans dan kenderaan menyelamat bersama lebih 100 pihak berkuasa termasuk polis, tentera, bomba dan petugas hospital ke lokasi nahas sekitar jam 10 malam bagi menjalankan operasi mencari dan menyelamat.

Pengawasan helikopter dari udara mendapati hempasan pesawat menjangkau lokasi luas sehingga 2.5 kilometer persegi malah ada kawasan yang menjadi lapang seumpama ‘padang jarak padang terkukur’ apabila banyak pohon bakau di kawasan itu tercabut dan patah dilanda pesawat.

Gerakan mencari dan menyelamat segera dilakukan dan ketika itu jugalah pihak terbabit mula sedar bahawa pesawat berkenaan berkecai akibat terhempas dan tiada siapa yang terselamat daripada tragedi itu.

Kenyataan itu lebih menyeramkan tatkala pasukan penyelamat mendapati bukan saja tiada mangsa yang berjaya diselamatkan malah jasad semua mereka juga hancur berkecai malah ada yang hanya ditemui sekadar cebisan daging.

Pelbagai peralatan daripada pesawat termasuk buku, surat, gambar, pakaian dan barangan keperluan mangsa bertebaran ke merata arah di seluruh kawasan tragedi yang luas malah cebisan jasad mangsa dipercayai turut hilang akibat terjatuh di kawasan perairan.

Kawasan sekitar juga mula diselubungi bauan mayat serta minyak pesawat dan hari itu, satu tragedi pesawat terhempas yang paling tragik dan dahsyat dicatat dalam sejarah hitam negara.
 
 


Sumber  cerita drp blog
 http://dyazaraa.blogspot.com/2010/02/kejadian-pesawat-terhempas-di-tanjung.html


....................................................................................................................................................
Tragedi Tanjung Kupang 4 Dis 1977

trajedi kapalterbang terhempas di tanjung kupang, gelang patah, johor
pada 4 disember 1977


7.21 pm pesawat boeing mh 653 berlepas dr pulau pinang menuju ke kl

7.46 pm berada di ruang angkasa batu arang setinggi 4000 kaki
 
7.47 pm pemandu kapalterbang melaporkan kepada pusat pengawalan penerbangan udara '653 going around' dan pusat menjawab '653 is cleared to land, surface wind calm'
 
pemandu kemudian melaporkan sekali lagi kpd pusat kawalan dgn berkata 'overshooting'. sebuah kapalterbang yg menunda mh 653 bertanya 'whats your problem' dan dijawab 'we have an emergency on board'

750 pesawat mh 654 memberitahu 'maintaining 3000 coming over kl (beacon) in two minutes, hijacker on board' pusat menjawab 'cleared to land on runaway 33 with no delay' tetapi dijawab kembali 'we are now proceeding to singapore' dan understand message receive'. pusat menjawab 'message received, understood'

8.05 pusat mengarah kan pesawat 653 contact kawalan trafic singapore dengan radio frequency singapore,
pusat kawalan dikl bagitau pusat pengawalan singapore mengenai perkembangan mh 653 dan mereka membenarkan pesawat tersebut terbang setinggi 21000 kaki

8.12 pusat kawalan singapore membenarkan 653 turun ke paras 7000 kaki

kemudian perhubungan pusat kawalan singapore terputus hubungan ngan pesawat 653

8.30 pm mengikut laporan polis kapalterbang tersebut berada di ruang udara tanjung kupang

seorang mata-mata dan orang ramai yg berada di kawasan tersebut melaporkan kapalterbang itu kelihatan terbakar lalu menjunam tetapi naik semula.. dan di saat itu kapalterbang itu meletup

selepas ia meletup di udara kapalterbang itu terhempas ke tanah dan meletup sekali lagi.

jumlah korban 100 org, 93 penumpang, 7 org anak kapal antaranya
pilot kapten G.K ganjoor
pembantu pilot kamarulzaman jalil
pramugara-karim tahir, onn jaafar
pramugari- sharifah sidah syed mohamad, azian borhanuddin

antara penumpang yg terkorban

menteri pertanian, datuk sri haji ali bin haji ahmad, lahir di pontian pada 29 jun 1930
 
ketua pengarah jabatan kerjaraya, tan sri mahfuz khalid,
 
pengarah kerjaraya bahagian tentera, datuk haji khalid mohamad
 
timbalan ketua pengarah jabatan perikanan, encik abu bakar othman merican
 
setiausaha politik datuk sri haji ali, encik hood fadzil
 
duta cuba ke malaysia mario garcia inchaustegui dan isterinya

antara teori rampasan kapalterbang
1. dirampas oleh ahli tentera merah jepun (dinafikan oleh menteri dalam negeri, tan sri ghazali shafie)
2. dirampas militan vietnam - singapore telah menahan 3 org militan vietnam berikutan rampasan kapalterbang DC 3 Air vietnam sebelum kejadian rampasan. perampas mungkin bertujuan ingin membebaskan kawan diorang
3. dirampas oleh penetang kerajaan cuba..

walau bagaimanapun ia tidak dapat dipastikan..

kapalterbang itu terhempas di kawasan paya.. ia terhempas berdekatan dengan sebuah rumah yang sedang/baru mengadakan kenduri kawin..
cebisan cebisan mayat bertaburan di dalam paya dan ade yang tersangkut di pokok.
cebisan mayat tersebut dikumpulkan di dalam plastik dan dikebumikan di perkuburan khas jalan kebun teh johor bahru, kawasan ini diberikan oleh kerajaan negeri johor.
upacara pengkebumian dibuat mengikut adat dan ajaran agama islam, kristian, budha dan hindu, ia dilakukan pada pagi jumaat 9 disember.
kelemahan ketika itu
penumpang tidak diperiksa dengan teliti, barang tidak diperiksa dengan teliti.
di tempat kejadian telah ditemui beberapa pucuk pistol dipercayai milik penumpang

sumber- mastika jamuari 1978



ARKIB : 28/05/2011
Disemadi dalam suasana pilu




MUKA depan Utusan Malaysia keluaran 6 Disember 1977. - PUSAT MAKLUMAT UTUSAN


SUASANA hening menyelubungi kawasan perkuburan di Jalan Kebun Teh, Johor Bahru, kira-kira 50 kilometer dari tempat kejadian sebenar kapal terbang terhempas di Tanjung Kupang. Di situ bersemadinya 100 mangsa kapal terbang malang tersebut. 

Kelihatan beberapa kanak-kanak bermain bola sepak di kawasan tanah milik kerajaan seluas 10,000 kaki persegi itu (929 meter persegi). Ketika kami menghampiri, kanak-kanak terbabit berhenti bermain, dan kemudian meninggalkan tempat tersebut. 

Di kawasan perkuburan yang berpagar, tiada batu nisan kelihatan sebaliknya ia hanyalah sebuah padang hijau yang rata.Terdapat sebuah batu memorial yang tertulis, ''Mengingati mereka yang terkorban di dalam nahas kapal terbang di Tanjung Kupang, Johor - 4 Disember 1977." 

Pada majlis pengkebumian itu, cebisan mayat semua mangsa korban nahas kapal terbang terhempas telah ditempatkan di dalam tujuh keranda sebelum disemadikan bersama.
Perasaan pilu dan hiba mewarnai suasana sepanjang majlis pengkebumian yang diadakan selepas lima hari peristiwa itu berlaku. 

Dalam satu laporan berita bertajuk Mangsa-mangsa jet MAS disemadi dalam suasana pilu oleh wartawan Shukor Ismail dan Shamsuddin Abu Bakar, antara lainnya menyebut, mayat mangsa nahas penerbangan MH 653 itu disemadikan dalam suasana mengharukan. 

Apabila keranda mayat yang berisi cebisan daging dan tulang-tulang berkecai diturunkan ke liang kubur, beratus-ratus sanak saudara mangsa menangis teresak-esak kerana tidak dapat menahan kesedihan kehilangan orang yang tersayang.

Dalam menghadapi saat-saat mengharukan itu, kesemua mereka berkumpul dalam semangat penyatuan walaupun tidak dapat menentukan cebisan daging waris masing-masing.
Itulah kali pertama pengkebumian seumpamanya dalam sejarah negara. Daripada 100 mangsa nahas ngeri yang belum pernah terjadi tersebut, seramai 17 mereka beragama Islam.
Ribuan rakyat daripada pelbagai keturunan termasuk kira-kira 2,000 saudara mara mangsa nahas menghadiri upacara tersebut.

Bagi mangsa beragama Islam, dilakukan pembacaan talkin diketuai Imam Besar Masjid Abu Bakar, Mahat Mohd. Said. Pembacaan doa agama lain berlangsung mengikut cara masing-masing.

Keranda yang diselimuti kain putih itu diletakkan di atas permaidani merah diatur rapi sebelum dimasukkan ke liang lahad satu demi satu dengan iringan tangisan waris-waris. Kebanjiran manusia yang mengelilingi kawasan khas pengkebumian sunyi sepi seketika dengan wajah penuh simpati sebaik sahaja tujuh keranda yang mengandungi cebisan mayat itu dibawa ke kawasan tersebut oleh para anggota Persatuan Bulan Sabit Merah.

Beratus-ratus kalungan bunga yang dibawa oleh sanak saudara, sahabat handai dan pertubuhan bukan kerajaan, telah diletakkan di atas pusara mangsa tebusan kapal terbang malang tersebut. Hari ini, kawasan perkuburan itu dilihat semakin sepi seperti kisahnya yang telah dilupakan oleh kebanyakan rakyat negara ini.


  






Semasa berkunjung ke Tanah Perkuburan tersebut memang terdapat beberapa budak -budak remaja berbasikal dan bermain bola di situ tetapi mereka beredar bila ada orang berkunjung...mungkin mereka faham orang yg datang nak melawat.

Catatan di atas adalah drp beberapa sumber (Terima kasih)  cuma 7 gambar di bawah adalah daripada henpon ku. Diharap dapat kongsi maklumat ini dengan semua. Wassallam.

11 comments:

  1. salam kenal kak zie..ni wina dari RH :-)

    x tau pun pasal tragedi nie..yalah, wina belum lahir pun masa tue..memang penuh misteri

    al-fatihah & takziah kpd semua yg terkorban

    ReplyDelete
  2. as salam wina,...ya kejadian tu masa kak kecil lagi tak ingat jugak tapi sbb masa bujang dok belakang kubur tu....itu yg tau pasal kisah ni.tq singgah sini.

    ReplyDelete
  3. End result: Apa laporan siasatannya?

    ReplyDelete
  4. Sy pn br th..sedih jugak baca kisah nie..

    ReplyDelete
  5. TQ akak..satu perkongsian yang menyayat hati tak kala membaca tragedi pesawat terhempas di tanjung kupang ni..saya mmg tak tahu langsung tentang cerita ni,sehingga la peristewa pesawat MH370 pulak yg dilaporkan hilang..

    oh ye saya terjah si melalu blog OKJE...salam kenal dr saya..done follow here..keep in touch akak :)

    ReplyDelete
  6. Cerita niy ade dlm komsas mase sy form 2 tahun 2007 tajuk tragedi 4 december..mmg menyayat hati..huhu

    ReplyDelete
  7. ada sumber saying that no hijacking actually... this kes invovling the menteri yang ada dalam flight tu... tah betol ke tidak aku tak pasti.. tgh googling sumber tersebut....

    ReplyDelete
  8. jumpa dah




    Author: Acong Time: 7-12-2009 02:46 AM

    kalu ikut kata pilot2 MAS (diorang kena dgr transkrip perbualan dlm cockpit tu semasa latihan)

    menteri tu nk bwk pistol naik flight,pistol kat bodyguard dialah
    memula pilot tu tak kasi (ganjoor pilot tu) tapi akhirnya dia akur sbb taknak flight delay
    coz benda ni pernah terjadi setahun sbelum tu...menteri yg sama nk bwk pistol naik flight,bila tak dpt..bertekak sampai flight delayed for over an hour

    pd hari kejadian tu adalah hari wedding anniversary pilot tu..so dia nk balik cepat,takmau flight delay
    so,dia buat kesilapan terbesar membenarkan bodyguard menteri tu bwk pistol naik flight
    pehtu,dunno what actually happened,this one guy(they speculated was the menteri's bodyguard) masuk dlm cockpit n mengamuk..dia tembak co-pilot dulu ...pastu tembak pilot plak..seram woo diorang kata masa dgr rakaman kedua2 pilot tu merayu 'please dont shoot'..permintaan terakhir pilot tu nk makan sirih( dia singh) and segelas air...they were bleed to death..sedih kan..pilot tu tak dpt balik pun nk celebrate wedding anniversary dia..

    ade jugak teori mengatakan ini adalah suicide attempts kerana someone tukar autopilot kpd manual yg menyebabkan flight tak dpt dikawal sbb dua2 pilot dah mati...ade jugak kata ade kaitan dgn kes rasuah and so on..wallahualam..sbbnya takde sorang pun yg survive yg boleh cerita hal yg sebenar kan?
    tp pilot2 mas yg dgr rakaman tu yakin 99% bukan kerja pengganas (the so-called red japanese army)

    so,sesape yg kata dialah yg paling tahu hal sebenar tu,total bullshit lah...hanya Allah yg maha mengetahui apa yg terjadi di dlm flight pd masa itu..wallahua'lam

    ReplyDelete
  9. waah....dah tahu macam2x pasal sejarah penerbangan MAS yg pernah menggegarkn negara..selepas misteri MH370 yg masih belum di temui,TQ pd penulis blog ni (kak Zie) sbab ada juga info yg dpt dkongsi bersama...Teruskn usaha penulisan blog kak Zie

    ReplyDelete